keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Rahaton remontoija

Kaikki kuvat ovat puutarhasta
Vieraamme palasivat takaisin Suomeen ja jäin itse järjestelemään taloa. Tyhjensin remontin alta kesähuoneen, jossa olin nukkunut vierailun ajan. Sinne oli myös siirretty ylimääräiset tavarat huoneestani, jossa vieraat asuivat. Sisko ja lankomies palasivat talolle puutarhamyymälän kautta ja heillä oli mukanaan jonkin verran uusia kasveja, lähinnä pensaita. Olipa joukossa yksi, joka osoittautui puuksi ja sille täytyy miettiä uusi paikka. Ehdin vielä ajaa varsinaisen nurmikon ja lankomies viimeisteli ajamalla takapihan. Tontin reunoista joudumme perkaamaan rikkakasveja käsin. Illalla poltimme kasan puutarhan siivouksesta kertyneitä oksia ja risuja takapihalla nuotiossa.


Lankomies jatkoi kesähuoneessa viimeisen seinän eristeiden ja tukien asennusta. Päätimme vielä siirtää verannalle varastoidun suuren kaapin toiseen makuuhuoneeseen kesähuoneen läpi ja teemme sen ennen lattian asennusta. Sen jälkeen kesähuone alkaa valmistua vauhdilla. Listat ja ikkunalaudat ovat vielä maalaamatta, mutta muuten materiaali on valmiina.


Olen heti talon ostosta lähtien tarvinnut unkarilaisen pankkitilin, jotta olen voinut hoitaa unkarilaisten laskujen maksun. Osa laskuista on myös suoraveloituksessa. Samoin olen tarvinnut unkarilaisen puhelinliittymän pankkiasioiden hoitamista varten nettipankissa. Siirsin Suomesta pankkitilille rahaa ikkunoiden maksua varten ja minun oli tarkoitus nostaa rahat käteisenä automaatista. Olen matkoillamme käyttänyt korttia myös isompien ostosten maksuun.


Kun menin kylän pankkiautomaatille, se imaisi korttini sisään ja näytti minulle vain pankin Help-Centerin puhelinnumeroita. Talolle päästyäni kaivoin pankin sopimuspaperit esiin ja soitin tukipalveluun. Asiat kyllä selvisivät englannin kielellä, mutta korttiani en ehkä ehdi saada takaisin ennen kotimatkaa. Siinä tapauksessa joudun tilaamaan uuden kortin, koska nykyinen tuhotaan, kun se on odotellut minua pankin konttorissa kuukauden päivät. Vapun yli olin tyhjätaskuna, mutta onneksi en ole matkalla yksin. Kävin heti pyhien jälkeen konttorissa nostamassa tilin miltei tyhjäksi ja saan viimein maksettua ikkunatkin.


Tänään täällä on ukkostanut sateen kera. Se alkoi jo aamulla, mutta esiin tullut aurinko ehti välillä lämmittää ilman hellelukemiin. Illalla salamointi alkoi uudelleen ja muutaman kerran salama löi hyvin lähelle taloa. Tällä alueella salamointia on tyypillisesti paljon pilvien sisällä ja pimeän aikana ulkona on hieman punaisen maton tunnelmaa, kun salamat välähtelevät kaiken aikaa. Sateet ja ukkoset saattavat Pustalla alkaa aivan yht'äkkiä kuumana päivänä. Myrsky tuntuu nyt vain yltyvän ja valot sammuvat välillä, joten minun on parasta irrottaa tietokone verkosta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti